نحوه انتخاب الکترو گیربکس :
• توان ورودی ( منظور قدرت الکترو موتور با واحد کیلو وات یا اسب بخار )
• دور ورودی ( دور چرخش شافت الکترو موتور در دقیقه )
• دور خروجی ( دور چرخش شافت خروجی گیر بکس در دقیقه )
• اندازه گشتاور خروجی ( معمولاً بر حسب واحد نیوتن متر سنجیده می شود )
• نسبت تبدیل ( از تقسیم عدد دور خروجی بر عدد دور ورودی بدست می آید )
عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک گیر بکس :
نوع ماشینی که گیربکس برای آن انتخاب شده است
دمای محیط
شرایط محیط ( گرد و خاکی بودن ، رطوبتی بودن ، یخ زدگی ، استوایی و . . . )
موتور محرک ( نوع و مشخصات )
نوع انتقال بین موتور گیربکس ( مستقیم ، از طریق کوپلینگ کلاچ ، واریاتور)
آرایش محور ها
مقدار بار شعاعی و یا پیشران و علل آن
نکاتی که برای نصب گیربکس باید رعایت کرد :
گیربکس باید به یک پایه صلب پیچ شود تا ارتعاش نداشته باشد
اگر احتمال ضربه ، بار بیش از حد یا گریپاژ وجود داشته باشد از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور نیرو ، کلاج و . . . استفاده شود .
برای رنگ زدن گیر بکس کاسه نمدها پوشانده شود تا از خراب شدن آنها جلوگیری شود .
تلورانس ماشین کاری هر نوع دنده، چرخ زنجیر یا پولی که روی محورهای ورودی و خروجی نصب میشود باید H7 ISO باشد.
برای جلوگیری از اکسیده شدن و گریپاژ قطعات قبل از نصب سطوح مورد تماس شده باشد و گریسکاری انجام شود .
سوراخ محور گیربکس ها دارای تلورانس H7 است ، تمام محور هایی که به آن وصل می شوند معمولا با H7 ماشین کاری می باشد.
وقتی گیربکس را با گریس ترکیبی روغن کاری کرده باشید نیاز به نگهداری بعدی نیست . اما وقتی روغن معدنی استفاده می شود توصیه می شود ؛ روغن را پس از ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ ساعت کار اولیه تعویض کرده و بهتر است داخل گیربکس را شستشو دهید. همچنین باید در فواصل زمانی منظم ، سطخ روغن را بازرسی و روغن را پس از ۴۰۰۰ ساعت کار تعویض کنید . اگر از روغن ترکیبی استفاده کرده اید باید آن را پس از ۸۰۰۰ ساعت کار تعویض نمایید.
نظرات کاربران